مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس :
معاونان فنی ادارات کل نوسازی مدارس در اجرای شاخص های سند زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری بکوشند
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس گفت: معاونان فنی ادارات کل نوسازی مدارس باید در اجرای شاخصهای سند زیر نظام فضا، تجهیزات و فناوری کوشا باشند و برای این مساله از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، عماد مخدومی در گردهمایی معاونان فنی و مسولان روابط عمومی که در استان اصفهان برگزارشد، با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه معاونت های فنی ادارات کل نوسازی مدارس استانها در طراحی و اجرای پروژه های آموزشی گفت: بر اساس اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند زیرنظام فضا و تجهیزات) مبانی نظری طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی باید مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت و متناسب با یافته های علمی و پژوهشی باشد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت انعکاس فعالیت های در این حوزه افزود: نقش روابط عمومی ها نیز در انعکاس فعالیتها و معرفی فضاهای آموزشی با روش های ساخت نوین، بسیارحائز اهمیت است و باید در این راستا تعامل خوبی بین این معاونت و واحد روابط عمومی باشد.
مدیرکل دفترفنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه در مدرسه سبز تمامی اعضای جامعه متشکل از جمله معلمان، دانشآموزان و مربیان به کسب آموزش و مهارتهای محیط زیستی مبادرت میکنند، عنوان کرد: هدف از تاسیس و توسعه مدارس سبز کاهش هزینهها و اثرات نامطلوب روی محیط زیست، افزایش سلامتی و کارایی دانشآموزان و افزایش آگاهی در حوزه پایداری و محیط زیست است.
مخدومی با اشاره به اقدامات انجام شده از سال 1382 تاکنون، افزود: استفاده از سیستمهای گرمایشی چگالشی، تهیه طرح های استاندارد معماری، بهره برداری از انرژی خورشیدی در تأمین گرمایش و آب گرم مصرفی مدارس، استفاده ازشیرآلات ترموستاتیک رادیاتور، استفاده ازسیستمهای کنترل هوشمندموتورخانه، عایقکاری جدارههای ساختمان و سیستمهای تاسیساتی، استفاده از پنجرههای دوجداره و رعایت کامل مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و ضوابط مربوطه از مهمترین اقدامات انجام شده در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور یادآور شد: استفاده از بخاریهای گازسوزهرمتیک، بهره گیری از سیستم گرمایش ازکف، نظارت و راهبری اجرای طرح استفاده از پساب فاضلاب ساختمانهای آموزشی جهت بهرهگیری در آبیاری فضاهای سبز از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان است.
وی یادآور شد: همچنین برای توسعه مدیریت سبزدر مدارس، سازمان نوسازی مدارس کشور با دانشگاه تهران و سازمان انرژیهای نو ایران در خصوص تامین گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی توسط سیستم پمپ حرارتی زمین گرمایی و با دانشگاه علم و صنعت در خصوص استفاده از بخاریهای کاتالیستی تابشی گازی همکاری داشته است.
مخدومی دربخش دیگری از سخنانش درباره ضرورت مکانیابی فضاهای آموزشی، گفت: مکانیابی دقیق، علمی و مطالعه شده مدارس، به منظورجلوگیری ازاتلاف بودجه و تخصیص منابع، توسعه عدالت آموزشی، عدم احداث مدارس در همجواریهای نامناسب و ... بسیار ضروری است که در این راستا اقدامات بسیار اساسی در حال انجام است.
مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین با اشاره به دستاوردهای تحقق فرآیند مکانیابی فضاهای آموزشی، عنوان کرد: تدوین شاخصها و معیارهای مکانیابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی، ایجاد بستری استاندارد و یکسان جهت مکان یابی انواع فضاهای آموزشی براساس آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی، طراحی و استقرار نظام هوشمند الکترونیکی برای مکان یابی مناسب فضاها و مراکز در قالب توسعه سیستم حامی برنامهریزی مکانی و ایجاد بستری مبتنی بر فناوری اطلاعات مکانی برای طراحی و ارزیابی سناریوهای مختلف در فرآیند مکان یابی انواع فضاهای آموزشی از مهمترین دستاوردهای تحقق فرآیند مکانیابی فضاهای آموزشی است.
شایان ذکر است؛ در این گردهمایی معاونان فنی ادارات کل نوسازی مدارس برای بیان نظرات و پیشنهادات خود به بحث و تبادل نظر در زمینه های مختلف تخصصی حوزه خود پرداختند.