معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت های مردمی: آموزش و فرهنگ سازی دو اصل مهم در حفظ و نگهداری مدارس است
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مکانیابی و صنعتیسازی مدارس، توجه به معماری مدارس ایرانی اسلامی، برچیدن مدارس خشتی و گلی و اتمام پروژه های حیات طیبه از رویکردهای مهم سازمان نوسازی مدارس کشور برای تحقق اهداف سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، محمد جمالزاده در مراسم معارفه مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان، بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور یکی از سازمانهای ارزشمند، تأثیرگذار و افتخارآمیز نظام جمهوری اسلامی ایران است و محول کردن نظارت و احداث ساختمان های استاندارد به ادارات کل نوسازی مدارس در استان ها، نشانه موفقیت این دستگاه اجرائی است.
وی با بیان اینکه ادارات کل نوسازی مدارس در استانها عموماً در ارزیابیهای استانی مقام و جایگاه والایی کسب کردهاند، افزود: انسانهایی که در این سازمان خدمت میکنند جزو انسانهای پاکدست، شریف و زحمتکش هستند که عمر خود را در راه توسعه تعلیم و تربیت کشور گذاشتهاند و این در حالی است که حقوق، مزایا و دستمزد این کارکنان به نسبت کارکنان سایر دستگاههای دیگر که سطح پایینتری دارند، بسیار اندک است.
سازمان نوسازی مدارس کشور برنده جایزه جهانی ساساکاوا
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور یادآور شد: این سازمان رویکردهای جدیدی دنبال میکند که هر یک، در داشتن مدرسه شاداب و فرحبخش تأثیرگذار است؛ از جمله این رویکردها میتوان به ایجاد مدارس ایمن اشاره کرد. البته این امر طی سالهای گذشته نیز جزو رویکردهای سازمان بوده است اما اخیراً با جدیت بیشتری پیگیری میشود.
وی افزود: این سازمان در سال 2016 جایزه جهانی ساساکاوا (جایزه ایمنسازی مدارس) را دریافت کرد. اخذ این جایزه افتخار بزرگی است که نشان میدهد، اقدامات بنیادین نوسازی مدارس همراه با فناوریهای نوین انجام میشود.
ضرورت ساخت مدارس ایمن و با نشاط
جمالزاده با اشاره به اهداف سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری برای ساخت مدارس ایمن، خاطرنشان کرد: مدارس باید بهگونهای احداث شوند که دانشآموزان در فضای آموزشی ضمن احساس لذت، امنیت داشته باشند و البته سازمان نوسازی مدارس کشور برای تحقق این هدف، از کمکهای وزارت آموزش و پرورش و اساتید برجسته دانشگاهی نیز بهرهمند است.
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 30 درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و مقاومسازی است، تصریح کرد: بررسیهای انجام شده نشان میدهد ما برای بازسازی و مقاومسازی این تعداد فضای آموزشی به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و این در حالی است که بودجه این سازمان با وجود تمام حمایتهای مجلس شورای اسلامی و دولت، سالانه دو هزار میلیارد تومان است.
تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی اصلی مهم در حفظ مدارس
جمال زاده ادامه داد: با یک محاسبه ساده متوجه خواهیم شد که روند بازسازی و مقاومسازی مدارس، نیازمند زمان طولانی است که البته این مهم بدون همکاری خیرین مدرسه ساز امکانپذیر نیست. با توجه به اینکه با گذشت زمان مدارس کنونی نیز نیازمند بازسازی و مقاومسازی خواهند شد، بنابراین ضروری است تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی را مورد توجه قرار دهیم.
وی تاکید کرد: آموزش و فرهنگ سازی دو اصل مهم در حفظ و نگهداری مدارس است.
مهندس سجاد مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور شد
جمالزاده در ادامه ضمن قدردانی از زحمات مهندس سجاد، مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان اصفهان، یادآور شد: مهندس سجاد انسان سخت کوش و زحمتکشی هستند که ابتدا خودسازی و سپس به مدرسه سازی پرداختند.
وی افزود: امروز وی از سمت مدیرکل نوسازی مدارس استان بازنشسته شدند اما با ابلاغ رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به عنوان مشاور و مسئول آموزش مدیران جوان منصوب شدند. ما از وی درخواست کردیم که تجربیات ارزشمند خود را در اختیار مدیران جوان این عرصه قرار دهند.
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان با معرفی مدیرکل جدید نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار داشت: سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص انتصاب مدیران جدید به جوانگرایی، تخصص و توانمندی مدیریتی توجه ویژه دارد که مهندس میربد نیز بر اساس همین خصوصیات منصوب شدند.